Siirry sisältöön

Pakopelit raottavat oven itsenäiseen elämään – kokemusnuoret mukana pelejä kehittämässä

Nuoria pöydän ääressä työpajassa.
Pakopeli itsenäisyyteen -hankkeen pelikehittämisprosessi käynnistyi 2.11. hankkeen ensimmäisellä Pelilabra-työpajalla. Pelikehittäjäryhmään etsittiin osallistujiksi nuoria aikuisia, joilla on itsellään kokemustaustaa lastensuojelun tuen piiristä itsenäiseen asumiseen siirtymisestä.

Nuorten Akatemian Pelilabra-malli on hyötypelin yhteiskehittämisprosessi, jossa peliä kehitetään yhdessä kohderyhmien kanssa luovia ja vuorovaikutteisia menetelmiä hyödyntäen. Lue pelipedagogiikasta lisää Nuorten Akatemian verkkosivuilta. 

Yhteiskehittämisen tavoitteena on luoda kohderyhmää kiinnostava ja puhutteleva peli, joka on mahdollisimman paljon nuorten omien ideoiden mukainen. Peliä tullaan myös testaamaan kohderyhmään kuuluvien nuorten kanssa kehittämisprosessin mittaan.

Ensimmäisessä työpajassa syvennyttiin itsenäiseen asumiseen liittyviin toiveisiin ja haasteisiin.

”Työpajassa me tutustuimme hankkeeseen ja siihen, mitä pakopelit ovat ja mitä olemme lähdössä yhdessä tekemään. Osallistujat pohtivat myös omia tavoitteitaan”, kertoo Nuorten Akatemian projektipäällikkö Sonja Hämäläinen 

Tavoitteena on, että prosessiin osallistuminen on myös ryhmän osallistujille itselleen kiinnostavaa, mielekästä ja palkitsevaa.  

”Vaikka työpajan ensisijaisena tavoitteena oli määritellä osallistujien kanssa, mihin itsenäisen asumisen haasteisiin pelien tulisi keskittyä, oli tärkeää lähestyä aihetta toiveikkaasta näkökulmasta. Alkuun reflektoimmekin omia toiveitamme ja tarpeitamme liittyen kotiin.” 

Työpajassa nuoret pääsivät jakamaan omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan itsenäisen asumisen ensiaskelista. He pohtivat yhdessä, mitkä asiat ovat olleet haastavia, mutta myös sitä, millaiset itsenäisyyden kokemukset ovat jääneet tärkeinä mieleen.  

”Todella luontevaa ja pohtivaa keskustelua työpajassa syntyi. Tuntuu siltä, että saimme rakennettua turvallisen tilan keskustella, ja nuoret antoivat siitä myös palautetta,” Hämäläinen kertoo. 

Lopputuloksena syntyy nuorten itsensä näköinen peli

Osallisuuden ja käyttäjälähtöisyyden varmistamiseksi on tärkeää, että nuoret ovat konkreettisesti mukana kehittämässä heille suunnattuja tukipalveluja. Heidän näkemyksensä ja kokemuksensa takaavat sen, että pelit vastaavat todellisiin tarpeisiin ja ovat aidosti hyödyllisiä. Hankkeen ensimmäisenä toimenpiteenä on tehty alkukartoitusta ammattilaisille, jotka tukevat nuoria itsenäiseen asumiseen liittyvissä asioissa.  

Alkukartoituksesta kertynyttä aineistoa hyödynnettiin työpajan keskusteluissa. Ensimmäisessä työpajassa huomattiin, että nuorten kokemukset itsenäiseen asumiseen liittyvistä haasteista ovat melko samankaltaisia kuin ammattilaisten havainnot.  

”Osallistujat pystyivät näistä haasteista vielä tarkemmin kuvaamaan, millä tavoin ne heidän näkökulmastaan arjessa näyttäytyivät, mikä niistä teki hankalaa sekä millaisia taustasyitä haasteisiin ehkä liittyi”, Hämäläinen tarkentaa. 

Pelilabra-työpajoja järjestetään samoille osallistujille yhteensä kuusi marraskuun 2024 aikana. Seuraavassa työpajassa jatketaan pelikonseptin työstämistä jatkamalla haasteiden ja taustasyiden käsittelyä, sekä ideoimalla pelin aihetta ja tarinan runkoa. Osallistujat pääsevät myös itse kokeilemaan pakopeliä.

Pelaaminen on huvin lisäksi myös hyödyllistä: osallistujat pääsevät tutustumaan peligenreen sekä tekemään analyysiä pelin eri elementeistä.